APLIKASI MULTIMEDIA PENGENALAN DASAR KEBUDAYAAN TRADISIONAL INDONESIA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR

Sari Wulandari, Amelia (2016) APLIKASI MULTIMEDIA PENGENALAN DASAR KEBUDAYAAN TRADISIONAL INDONESIA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Other thesis, UPN "Veteran" Yogyakarta.

[thumbnail of 1. Cover.pdf]
Preview
Text
1. Cover.pdf

Download (55kB) | Preview
[thumbnail of 5. Abstract English.pdf]
Preview
Text
5. Abstract English.pdf

Download (51kB) | Preview
[thumbnail of 6. Abstrak Indonesia.pdf]
Preview
Text
6. Abstrak Indonesia.pdf

Download (72kB) | Preview
[thumbnail of 2. Halaman Pengesahan Pembimbing.pdf]
Preview
Text
2. Halaman Pengesahan Pembimbing.pdf

Download (289kB) | Preview
[thumbnail of 8. Daftar Isi.pdf]
Preview
Text
8. Daftar Isi.pdf

Download (71kB) | Preview

Abstract

Indonesia as one of the major countries in the world that has a wide variety of
cultural forms. The development of increasingly advanced technology to form a condition in
which the cultural heritage and traditions of Indonesia is now increasingly forgotten by most
people. This can be avoided by introducing the culture and traditions from an early age.
Indonesian children as successor nations have an obligation to study and understand
Indonesian culture. Therefore made multimedia applications a basic introduction to webbased
traditional Indonesian culture as a means for children, especially primary school to
learn and know the culture of Indonesia with ease and interactive.
Application development methods used in this study is the waterfall method. The
design of this application uses a data flow diagram to illustrate the process. Creation of
multimedia applications using Adobe Flash CS3 builder.
This application is expected to help elementary school students to learn and know
the culture of Indonesia easily and interactively under the guidance of teachers and parents.
This application is built to provide information about the traditional houses, traditional
clothing, traditional weapons, traditional dances. This application will also be equipped with
audio that contains traditional songs. In addition, this application is also equipped with the
knowledge quiz.
Keyword : interactive applications, Multimedia, adobe flash, Culture.

ABSTRAK
Indonesia sebagai salah satu negara besar didunia yang memiliki berbagai macam
bentuk budaya. Perkembangan teknologi yang semakin maju membentuk suatu kondisi
dimana budaya warisan leluhur dan tradisi Indonesia kini semakin dilupakan oleh sebagian
masyarakat. Hal ini dapat dihindari dengan memperkenalkan budaya dan tradisi sejak usia
dini. Anak-anak Indonesia sebagai penerus bangsa memiliki kewajiban untuk mempelajari
dan memahami kebudayan Indonesia. Oleh karena itu dibuatlah aplikasi multimedia
pengenalan dasar kebudayaan tradisional Indonesia berbasis web sebagai sarana bagi anakanak
khususnya sekolah dasar untuk belajar dan mengenal kebudayaan Indonesia dengan
mudah dan interaktif.
Metode pengembangan aplikasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode
waterfall. Perancangan aplikasi ini menggunakan diagram alir data untuk menggambarkan
proses yang terjadi. Pembuatan aplikasi multimedia ini menggunakan builder Adobe Flash
CS3.
Aplikasi ini diharapkan dapat membantu siswa sekolah dasar dalam belajar dan
mengenal kebudayaan Indonesia dengan mudah dan interaktif dibawah bimbingan guru dan
orang tua. Aplikasi ini dibangun untuk memberikan informasi tentang rumah tradisional,
pakaian tradisional, senjata tradisional, tarian tradisional. Aplikasi ini juga akan dilengkapi
dengan audio yang berisikan lagu tradisional. Selain itu, aplikasi ini juga dilengkapi dengan
fitur quiz pengetahuan.

Keyword : Aplikasi interaktif, Multimedia, adobe flash, Kebudayaan.

Item Type: Thesis (Other)
Subjek: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources > ZA4450 Databases
Divisions: x. Faculty of Engineering, Science and Mathematics > School of Engineering Sciences
Depositing User: Eko Yuli
Date Deposited: 12 May 2016 04:04
Last Modified: 17 May 2016 08:10
URI: http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/744

Actions (login required)

View Item View Item