IKLIM KOMUNIKASI ORGANISASI UNIT KEGIATAN MAHASISWA VOCALISTAPARADISSO

Nurryadi, Brian Rahmad (2015) IKLIM KOMUNIKASI ORGANISASI UNIT KEGIATAN MAHASISWA VOCALISTAPARADISSO. Other thesis, UPN "VETERAN" YOGYAKARTA.

[thumbnail of Cover sampai Abstract.pdf]
Preview
Text
Cover sampai Abstract.pdf

Download (738kB) | Preview

Abstract

Iklim Komunikasi Organisasi adalah kumpulan dari suasana dan situasi dari
proses interaksi yang terjadi dalam satu periode tertentu di dalam organisasi. Iklim
Komunikasi Organisasi dalam setiap organisasi dipengaruhi oleh faktor
supportiveness, partisipasi pembuatan keputusan, kepercayaan, keterbukaan dan
tujuan kinerja yang tinggi. Faktor tersebut mempengaruhi bagaimana iklim
komunikasi terjadi di dalam UKM Vocalista Paradisso. Konflik antari ndividu
maupun kelompok dalam organisasi kerap mempengaruhi suasana organisasi
sehingga mengganggu jalannya roda organisasi. Tentunya itu tidak sejalan dengan
tujuan utama untuk memajukan organisasi. Untuk itu penulis ingin mengetahui
bagaimana Iklim Komunikasi Organisasi dan hambatan organisasi di dalam UKM
Vocalista Paradisso melalui lima dimensi dalam organisasi, yaitu perencanaan,
pengambilan keputusan, penyelesaian konflik, interaksi dan gaya kepemimpinan.
Penulis menggunakan metode penelitian kualitatif, dengan melakukan wawancara
mendalam dan observasi sebagai sumber data primer penelitian, juga menggunakan
teknik triangulasi untuk menguji keabsahan data. Teori Sistem Sosial dan Analisis
Proses Interaksi sebagai landasan dalam penelitian ini. Dari lima dimensi yang
digunakan untuk mengamati iklim komunikasi organisasi UKM Vocalista Paradisso,
penulis mengamati berdasarkan hasil penelitian dari para ahli, dan gaya
kepemimpinan yang menjadi patokan sebuah iklim komunikasi. Kemana arah
perilaku-perilaku komunikasi yang terjadi dalam proses berorganisasi ke iklim
suportif, atau defensif. Dengan memperbandingkan hasil penelitian dengan teori dan
hasil penelitian para ahli, didapati bahwa perilaku individu dalam organisasi ini lebih
dominan mengarah pada iklim komunikasi organisasi yang suportif. Iklim yang
suportif membentuk komunikasi yang efektif, terbuka, tidak merasa terancam, tidak
mengacaukan dan pesan tersampaikan dengan baik.
Kata kunci : Iklim, komunikasi organisasi, iklim komunikasi, iklim organisasi, iklim
komunikasi organisasi.

Organizational communication climate is a collection of atmosphere and
situation of the process interactions that occur within a particular period in the
organization. Climate organizational communication in any organization is influenced
by factors supportiveness, the participation of decision-making, trust, openness and
high performance goals. These factors influence how communication takes place in a
climate of UKM Vocalista Paradisso. Conflicts between individuals and groups
within an organization often affect the atmosphere of the organization so that disrupt
the organization. Surely it is not in line with the main objective to promote the
organization. To the authors wanted to know how organization communication
climate and organizational barriers in the UKM Vocalista Paradisso through five
dimensions in the organization, including planning, decision making, conflict
resolution, interaction and leadership style. The authors used qualitative research
methods, by conducting in-depth interviews and observations as a source of primary
data research, also using triangulation techniques to test the validity of the data.
Theory of Social Systems and Interaction Process Analysis as the foundation of this
research. Of the five dimensions used to observe the organizational communication
climate of UKM Vocalista Paradisso, the authors observed based on the results of
research from experts, and a leadership style that became the benchmark of a
communication climate. Where the direction of communication behaviors that occur
in the process of organizing into a supportive climate, or defensive climate. By
comparing the results with theory and research experts, it was found that the behavior
of individuals within the organization more dominant lead on supportive
organizational communicationclimate. Supportive climate establish effective
communication, openess, does not feel threatened, do not mess up and the message
conveyed properly.
Keywords: Climate, organizational communication, communication climate,
organizational climate, organizational communication climate

Item Type: Thesis (Other)
Subjek: H Social Sciences > HE Transportation and Communications
Divisions: x. Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences
Depositing User: Darsini Darsini
Date Deposited: 03 Oct 2016 06:20
Last Modified: 03 Oct 2016 06:20
URI: http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/7122

Actions (login required)

View Item View Item