APLIKASI MULTIMEDIA PENGENALAN DASAR KEBUDAYAAN TRADISIONAL INDONESIA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR

Sari Wulandari, Amelia (2016) APLIKASI MULTIMEDIA PENGENALAN DASAR KEBUDAYAAN TRADISIONAL INDONESIA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Other thesis, UPN "Veteran" Yogyakarta.

[img]
Preview
Text
1. Cover.pdf

Download (55kB) | Preview
[img]
Preview
Text
5. Abstract English.pdf

Download (51kB) | Preview
[img]
Preview
Text
6. Abstrak Indonesia.pdf

Download (72kB) | Preview
[img]
Preview
Text
2. Halaman Pengesahan Pembimbing.pdf

Download (289kB) | Preview
[img]
Preview
Text
8. Daftar Isi.pdf

Download (71kB) | Preview

Abstract

Indonesia as one of the major countries in the world that has a wide variety of cultural forms. The development of increasingly advanced technology to form a condition in which the cultural heritage and traditions of Indonesia is now increasingly forgotten by most people. This can be avoided by introducing the culture and traditions from an early age. Indonesian children as successor nations have an obligation to study and understand Indonesian culture. Therefore made multimedia applications a basic introduction to webbased traditional Indonesian culture as a means for children, especially primary school to learn and know the culture of Indonesia with ease and interactive. Application development methods used in this study is the waterfall method. The design of this application uses a data flow diagram to illustrate the process. Creation of multimedia applications using Adobe Flash CS3 builder. This application is expected to help elementary school students to learn and know the culture of Indonesia easily and interactively under the guidance of teachers and parents. This application is built to provide information about the traditional houses, traditional clothing, traditional weapons, traditional dances. This application will also be equipped with audio that contains traditional songs. In addition, this application is also equipped with the knowledge quiz. Keyword : interactive applications, Multimedia, adobe flash, Culture. ABSTRAK Indonesia sebagai salah satu negara besar didunia yang memiliki berbagai macam bentuk budaya. Perkembangan teknologi yang semakin maju membentuk suatu kondisi dimana budaya warisan leluhur dan tradisi Indonesia kini semakin dilupakan oleh sebagian masyarakat. Hal ini dapat dihindari dengan memperkenalkan budaya dan tradisi sejak usia dini. Anak-anak Indonesia sebagai penerus bangsa memiliki kewajiban untuk mempelajari dan memahami kebudayan Indonesia. Oleh karena itu dibuatlah aplikasi multimedia pengenalan dasar kebudayaan tradisional Indonesia berbasis web sebagai sarana bagi anakanak khususnya sekolah dasar untuk belajar dan mengenal kebudayaan Indonesia dengan mudah dan interaktif. Metode pengembangan aplikasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode waterfall. Perancangan aplikasi ini menggunakan diagram alir data untuk menggambarkan proses yang terjadi. Pembuatan aplikasi multimedia ini menggunakan builder Adobe Flash CS3. Aplikasi ini diharapkan dapat membantu siswa sekolah dasar dalam belajar dan mengenal kebudayaan Indonesia dengan mudah dan interaktif dibawah bimbingan guru dan orang tua. Aplikasi ini dibangun untuk memberikan informasi tentang rumah tradisional, pakaian tradisional, senjata tradisional, tarian tradisional. Aplikasi ini juga akan dilengkapi dengan audio yang berisikan lagu tradisional. Selain itu, aplikasi ini juga dilengkapi dengan fitur quiz pengetahuan. Keyword : Aplikasi interaktif, Multimedia, adobe flash, Kebudayaan.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources > ZA4450 Databases
Divisions: Faculty of Engineering, Science and Mathematics > School of Engineering Sciences
Depositing User: Eko Yuli
Date Deposited: 12 May 2016 04:04
Last Modified: 17 May 2016 08:10
URI: http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/744

Actions (login required)

View Item View Item