Nurryadi, Brian Rahmad (2015) IKLIM KOMUNIKASI ORGANISASI UNIT KEGIATAN MAHASISWA VOCALISTAPARADISSO. Other thesis, UPN "VETERAN" YOGYAKARTA.
|
Text
Cover sampai Abstract.pdf Download (738kB) | Preview |
Abstract
Iklim Komunikasi Organisasi adalah kumpulan dari suasana dan situasi dari proses interaksi yang terjadi dalam satu periode tertentu di dalam organisasi. Iklim Komunikasi Organisasi dalam setiap organisasi dipengaruhi oleh faktor supportiveness, partisipasi pembuatan keputusan, kepercayaan, keterbukaan dan tujuan kinerja yang tinggi. Faktor tersebut mempengaruhi bagaimana iklim komunikasi terjadi di dalam UKM Vocalista Paradisso. Konflik antari ndividu maupun kelompok dalam organisasi kerap mempengaruhi suasana organisasi sehingga mengganggu jalannya roda organisasi. Tentunya itu tidak sejalan dengan tujuan utama untuk memajukan organisasi. Untuk itu penulis ingin mengetahui bagaimana Iklim Komunikasi Organisasi dan hambatan organisasi di dalam UKM Vocalista Paradisso melalui lima dimensi dalam organisasi, yaitu perencanaan, pengambilan keputusan, penyelesaian konflik, interaksi dan gaya kepemimpinan. Penulis menggunakan metode penelitian kualitatif, dengan melakukan wawancara mendalam dan observasi sebagai sumber data primer penelitian, juga menggunakan teknik triangulasi untuk menguji keabsahan data. Teori Sistem Sosial dan Analisis Proses Interaksi sebagai landasan dalam penelitian ini. Dari lima dimensi yang digunakan untuk mengamati iklim komunikasi organisasi UKM Vocalista Paradisso, penulis mengamati berdasarkan hasil penelitian dari para ahli, dan gaya kepemimpinan yang menjadi patokan sebuah iklim komunikasi. Kemana arah perilaku-perilaku komunikasi yang terjadi dalam proses berorganisasi ke iklim suportif, atau defensif. Dengan memperbandingkan hasil penelitian dengan teori dan hasil penelitian para ahli, didapati bahwa perilaku individu dalam organisasi ini lebih dominan mengarah pada iklim komunikasi organisasi yang suportif. Iklim yang suportif membentuk komunikasi yang efektif, terbuka, tidak merasa terancam, tidak mengacaukan dan pesan tersampaikan dengan baik. Kata kunci : Iklim, komunikasi organisasi, iklim komunikasi, iklim organisasi, iklim komunikasi organisasi. Organizational communication climate is a collection of atmosphere and situation of the process interactions that occur within a particular period in the organization. Climate organizational communication in any organization is influenced by factors supportiveness, the participation of decision-making, trust, openness and high performance goals. These factors influence how communication takes place in a climate of UKM Vocalista Paradisso. Conflicts between individuals and groups within an organization often affect the atmosphere of the organization so that disrupt the organization. Surely it is not in line with the main objective to promote the organization. To the authors wanted to know how organization communication climate and organizational barriers in the UKM Vocalista Paradisso through five dimensions in the organization, including planning, decision making, conflict resolution, interaction and leadership style. The authors used qualitative research methods, by conducting in-depth interviews and observations as a source of primary data research, also using triangulation techniques to test the validity of the data. Theory of Social Systems and Interaction Process Analysis as the foundation of this research. Of the five dimensions used to observe the organizational communication climate of UKM Vocalista Paradisso, the authors observed based on the results of research from experts, and a leadership style that became the benchmark of a communication climate. Where the direction of communication behaviors that occur in the process of organizing into a supportive climate, or defensive climate. By comparing the results with theory and research experts, it was found that the behavior of individuals within the organization more dominant lead on supportive organizational communicationclimate. Supportive climate establish effective communication, openess, does not feel threatened, do not mess up and the message conveyed properly. Keywords: Climate, organizational communication, communication climate, organizational climate, organizational communication climate
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications |
Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences |
Depositing User: | Darsini Darsini |
Date Deposited: | 03 Oct 2016 06:20 |
Last Modified: | 03 Oct 2016 06:20 |
URI: | http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/7122 |
Actions (login required)
View Item |