ANDRIANI, HARSIWI (2015) ANALISISI BALANCED SCORECARD RUMAH SAKIT SEBELUM DAN SESUDAH IMPLEMENTASI SISTEM INA-CBG’s PADA PASIEN JAMINAN KESEHATAN NASIONAL BPJS (Studi Kasus pada Rumah Sakit CondongCatur). Other thesis, UPN "Veteran" Yogyakarta.
| Preview | Text ABSTRAK.pdf Download (204kB) | Preview | 
Abstract
ABSTRACT
This  study  aims  to  analyze  the  performance  of  the  hospital  before  and  after 
implementation of the system INA-CBG's national health insurance patients BPJS 
of financial and non-financial aspects.
This  performance  study  using  a  balanced  scorecard  with  an  emphasis  four 
perspectives:  financial  perspective,  customer  perspective,  internal  business 
perspective  and  learning  and  growth  perspective.  On  the  financial  perspective 
researchers use the concept of value for money is the ratio of economy, efficiency 
and effectiveness ratio ratio. At the customer's perspective is measured through 
patient  satisfaction,  patient  retention  and  acquisition.  In  the  internal  business 
perspective  is  measured  through  innovation  and  operation  phases.  And  the 
learning and growth perspective is measured through employee satisfaction and 
profitability employees.
These results indicate that the performance of the Hospital Condongcatur before 
and  after  implementation  of  INA-CBG's  system  can  be  said  to  be  good.  This 
means  Condongcatur  Hospital  has  managed  to  adjust  to  the  adoption  of  a  new 
system of BPJS.
Key words: Balanced Scorecard, INA-CBG’s system
ABSTRAK
Penelitian  ini  bertujuan  untuk  menganalisis  kinerja  rumah  sakit  sebelum  dan
sesudah  implementasi  sitem  INA-CBG’s pada  pasien  jaminan  kesehatan  nasional 
BPJS dari aspek keuangan dan non keuangan.
Penelitian  kinerja  ini  menggunakan  metode  balanced    scorecard  dengan
penekanan  empat  perspektif  yaitu  perspektif  keuangan,  perspektif  pelanggan, 
perspektif  bisnis  internal  dan  perspektif  pertumbuhan  dan  pembelajaran.  Pada
perspektif  keuangan  peneliti  menggunakan  konsep  value  for  money  yaitu  rasio
ekonomi,  rasio  efisiensi  dan  rasio  efektivitas.  Pada  perspektif  pelanggan  diukur
melalui  kepuasan  pasien, retensi  pasien  dan  akuisisi  pasien.  Pada perspektif bisnis 
internal  diukur  melalui  tahap  inovasi  dan  operasi.  Dan    pada  perspektif
pertumbuhan  dan  pembelajaran  diukur  melaui  kepuasan  karyawan  dan
profitabilitas karyawan.
Hasil  penelitian  ini  menunjukkan  bahwa  kinerja  Rumah  Sakit  Condongcatur
sebelum  dan  sesudah  implementasi  sistem INA-CBG’s dapat  dikatakan  baik.    Hal
ini  berarti  Rumah  Sakit  CondongCatur  telah  berhasil  menyesuaikan  diri  dengan
penerapan sistem baru dari BPJS.
Kata kunci: Balanced Scorecard, Sistem INA-CBG’s
| Item Type: | Thesis (Other) | 
|---|---|
| Subjek: | H Social Sciences > HF Commerce > HF5601 Accounting | 
| Divisions: | x. Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences | 
| Depositing User: | Ratna Sufiatin | 
| Date Deposited: | 26 Sep 2016 03:44 | 
| Last Modified: | 26 Sep 2016 03:44 | 
| URI: | http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/6711 | 
Actions (login required)
|  | View Item |