Analisis Isi Naskah Iklan Telepon Seluler di SKH Kompas Periode Bulan Desember 2009 - Januari 2010

WIDYANDHITA, AYUSYA (2012) Analisis Isi Naskah Iklan Telepon Seluler di SKH Kompas Periode Bulan Desember 2009 - Januari 2010. Other thesis, UPN "VETERAN" YOGYAKARTA.

[thumbnail of ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
ABSTRAK.pdf

Download (18kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT
Advertising is a promotional space on the products or services intended for the
audience.
To be an effective advertising message selection and determination of the media
should be appropriate because the media as a means of disseminating advertising messag
es to a
wide audience.
Media with a national scope such as SKH
Kompas
is an appropriate means to
streamline the advertising message to reach out to audiences at large.
Writing style in
advertisements aimed at persuading the audience to follow the contents of the message.
Building
sentences contain more redundant words so the audience must interpret these messages carefully.
Presentation of the advertisement may be made as attractive as the first the attention of the public
eye, so the audience would be curi
ous to see beyond the content of the ads.
Audiences are often
not aware of and examine the contents of the advertisements seduce.
The power of advertising
copy will lead the audience to follow the contents of the message.
The study, entitled "Analysis
of Mobile Phone Advertisement Script Content in SKH
Kompas
Month Period December 2009 -
January 2010" is using the theory of ATR (Awareness, Trial, Reinforcement).
The method used
was content analysis method.
Population is taken is the kind of cell phone ads in SKH
Kompas
that appeared in December 2009 -
January 2010 as many as 122 ad, the author took 42 ads to be
sampled cell phone with no repetition of the same ad the next day.
Based on the analysis unit
amount of advertising
is the largest mobile phone brand Nokia category, the category of the
nature of advertising is persuasive, for identification headline is a headline category, the category
of education bodycopy is factual, for the category of ad serving technique is the product, the
category of advertising language is emotive
, for the category of advertising copy structure is H
-
SH
-B-TC
-TS, for the category of use of the word cliche is free (free), while for the category of
cover is a combination of (business address and i
nfo).
In general, cell phone ads in SKH
Kompas
in conveying its message is supported by elements of the words as well as visualization or image
as influencers for the audience.
The word is prepared to persuade the audience to follow the
content of the message.
Keywords: Print Ads, Ads Script, Cellular Phones, and Newspapers
.
Nama:
NIM : 153102032
Prodi : ILMU KOMUNIKASI
Judul Skripsi:

ABSTRAK
Iklan merupakan ruang promosi tentang produk ataupun jasa yang ditujukan bagi khalayak.
Agar pesan iklan efektif maka pemilihan dan penetapan media haruslah tepat karena media
sebagai saran
a dalam menyebarkan pesan iklan pada khalayak luas. Media dengan lingkup
nasional seperti SKH Kompas merupakan sarana yang tepat untuk mengefektifkan pesan iklan
agar sampai pada khalayak secara luas. Gaya penulisan dalam iklan bertujuan untuk membujuk
kha
layak agar mengikuti isi dari pesan yang disampaikan. Bangunan kalimat lebih banyak
mengandung kata
-kata yang berlebihan sehingga khalayak harus mengartikan pesan-
pesan
tersebut dengan seksama. Penyajian iklan dibuat semenarik mungkin sebagai perhatian per
tama
mata khalayak, sehingga khalayak akan penasaran untuk melihat lebih jauh isi dari iklan.
Khalayak sering tidak menyadari dan mencermati isi dari iklan yang merayu. Kekuatan naskah
iklan akan menggiring khalayak untuk mengikuti isi pesan tersebut. Pene
litian yang berjudul
“Analisis Isi Naskah Iklan Telepon Seluler di SKH Kompas Periode Bulan Desember 2009
-
Januari 2010” ini menggunakan teori A
-T-R (Awareness, Trial, Reinforcement). Metode yang
digunakan adalah metode analisis isi. Populasi yang diambil
adalah jenis iklan telepon seluler
pada SKH Kompas yang muncul pada bulan Desember 2009-
Januari 2010 sebanyak 122 iklan,
penulis mengambil 42 iklan telepon seluler untuk dijadikan sampel dengan tanpa pengulangan
iklan yang sama pada hari berikutnya. Berdasarkan pada unit analisisnya jumlah iklan merk
telepon seluler terbanyak adalah kategori Nokia, untuk kategori sifat iklan adalah persuasif,
untuk kategori headline adalah identification headline, untuk kategori bodycopy adalah factual
education, untuk ka
tegori teknik penyajian iklan adalah the product, untuk kategori bahasa iklan
adalah emotif, untuk kategori struktur naskah iklan adalah H
-SH
-B-TC
-TS, untuk kategori
penggunaan klise adalah kata gratis (free), sedangkan untuk kategori penutup adalah kombinasi
(alamat perusahaan dan info ). Secara umum iklan telepon seluler pada SKH Kompas dalam
menyampaikan pesan-
pesannya didukung oleh unsur kata
-kata serta visualisasi atau gambar
sebagai pemberi pengaruh bagi khalayak. Kata tersebut disusun untuk membujuk khalayak agar
mengikuti isi pesan yang disampaikan.
Kata kunci: Iklan Cetak, Naskah Iklan, Telepon Seluler, dan Surat Kabar.

Item Type: Thesis (Other)
Subjek: H Social Sciences > HE Transportation and Communications
Depositing User: Muji Isambina
Date Deposited: 30 May 2016 04:32
Last Modified: 30 May 2016 04:32
URI: http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/2679

Actions (login required)

View Item View Item