PENAJAMAN ASPEK CONSCIENCE DAN ASPEK COMPASSION MAHASISWA AKUNTANSI MELALUI PENERAPAN PEDAGOGI IGNASIAN PADA MATA KULIAH AKUNTANSI KEUANGAN

Karsana, Yusef Widya (2017) PENAJAMAN ASPEK CONSCIENCE DAN ASPEK COMPASSION MAHASISWA AKUNTANSI MELALUI PENERAPAN PEDAGOGI IGNASIAN PADA MATA KULIAH AKUNTANSI KEUANGAN. Buletin Ekonomi, 15 (2). pp. 215-230. ISSN 1410-2293

[img]
Preview
Text
Des 2017 5 be upnyk.pdf

Download (373kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Des 2017 5 be upnyk.pdf

Download (373kB) | Preview

Abstract

Abstract: Sharpening of Conscience aspect and aspect of Compassion of Accounting Student through Implementation of Ignatian Pedagogy at Financial Accounting Course. This paper describes the application of the Ignatian pedagogy on financial accounting course at Sanata Dharma University. Application of the Pedagogy is aimed to improve the ability of students in three aspects, namely competence, conscience and compassion. Pedagogy implementation process is divided into five stages, namely context, experience, reflection, action and evaluation. This paper describes how to run the five stages during one semester.Evaluation is based on student self evaluation sheet shows that students feel the increased in the aspect of conscience with an average score of 3.64 on a scale of 5 and increase compassion aspect with an average score of 3.65 on a scale of 5. Abstrak: Penajaman aspek Conscience dan aspek Compassion Mahasiswa Akuntansi Melalui Penerapan Pedagogi Ignasian pada Mata Kuliah Akuntansi Keuangan. Makalah ini menjelaskan penerapan pedagogi Ignatian pada kursus akuntansi keuangan di Universitas Sanata Dharma. Penerapan Pedagogi ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam tiga aspek, yaitu kompetensi, hati nurani dan kasih sayang. Proses pelaksanaan pedagogi dibagi menjadi lima tahap, yaitu konteks, pengalaman, refleksi, tindakan dan evaluasi. Makalah ini menjelaskan bagaimana menjalankan lima tahap selama satu semester. Evaluasi didasarkan pada lembar evaluasi diri siswa menunjukkan bahwa siswa merasakan peningkatan dalam aspek hati nurani dengan skor rata-rata 3,64 pada skala 5 dan meningkatkan aspek kasih sayang dengan rata-rata skor 3,65 pada skala 5. Kata Kunci: Pedagogi Ignatian, refleksi, kompetensi, hati nurani, kasih sayang

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences
Depositing User: SRI SULTAN -
Date Deposited: 25 Jun 2018 01:37
Last Modified: 25 Jun 2018 01:37
URI: http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/15383

Actions (login required)

View Item View Item