MODEL KOMUNIKASI DALAM SOSIALISASI PERUBAHAN JADWAL KEBERANGKATAN KERETA API (Studi Deskriptif Humasda PT Kereta Api Indonesia (Persero) Daerah Operasi VI Yogyakarta)

Lissalmi, Syifaa Shaabirina (2013) MODEL KOMUNIKASI DALAM SOSIALISASI PERUBAHAN JADWAL KEBERANGKATAN KERETA API (Studi Deskriptif Humasda PT Kereta Api Indonesia (Persero) Daerah Operasi VI Yogyakarta). Other thesis, UPN "Veteran" Yogyakarta.

[thumbnail of ABSTRACT.pdf]
Preview
Text
ABSTRACT.pdf

Download (6kB) | Preview
[thumbnail of ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
ABSTRAK.pdf

Download (6kB) | Preview
[thumbnail of .COVER..pdf]
Preview
Text
.COVER..pdf

Download (52kB) | Preview
[thumbnail of .DAFTAR ISI..pdf]
Preview
Text
.DAFTAR ISI..pdf

Download (8kB) | Preview

Abstract

Currently Railways has become one of the mass transportation is a mainstay of the community. Starting 1 April 2013 Indeonesia PT Kereta Api (Persero) Regional Operations VI Yogyakarta implement Graph Train Journey (Timetabling) 2013. Public Relations of PT Kereta Api Indonesia (Persero) must use good strategy and effective communication models that socialization can go according to plan, so that passengers know and adjust the train schedule changes are new. The purpose of this study was to determine the communication model used PR PT Kereta Api Indonesia (Persero) in the socialization Daop VI Yogyakarta train timetable changes. This research uses descriptive qualitative method, the technique of collecting data through observation, interviews, library research, and documentation. Data analysis was conducted using interactive analysis. Testing the validity of this study using the model of triangulation. The results of this study are models of communication in the socialization of the train timetable changes are models of public informations that are one-way. The model is less effective because many people are still not aware of any socialization train timetable changes. The negative impact of the model is the lack of effective negative coverage in the media. Researchers provide recommendations in the form of two-way communication model that is felt would be able to reach out to the community and provide an understanding of the changes in the railway timetable. The model menngunakan social media internet as his tool. The model can be effective as long as the media published the address and the Public Relations of PT Kereta Api Indonesia (Persero) actively use the media.

Keywords: Model of Communication, Socialization

Saat ini Kereta Api sudah menjadi salah satu alat transportasi masal yang menjadi
andalan masyarakat.Mulai 1 April 2013 PT Kereta Api Indeonesia (Persero)
Daerah Operasi VI Yogyakarta menerapkan Grafik Perjalanan Kereta Api
(GAPEKA) 2013.Humas PT Kereta Api Indonesia (Persero) harus menggunakan
strategi yang baik dan model komunikasi yang efektif agar sosialisasi dapat
berjalan sesuai rencana, sehingga penumpang mengetahui dan menyesuaikan
perubahan jadwal kereta api yang baru. Tujuan penelitian ini adalah untuk
mengetahui model komunikasi yang digunakan Humas PT Kereta Api Indonesia
(Persero) Daop VI Yogyakarta dalam sosialisasi perubahan jadwal keberangkatan
kereta api. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, dengan teknik
pengumpulan data melalui observasi, wawancara, studi pustaka, dan dokumentasi.
Analisis data dilakukan dengan metode analisis interaktif. Pengujian validitas
penelitian ini menggunakan model triangulasi sumber. Hasil dari penelitian ini
adalah model komunikasi dalam sosialisasi perubahan jadwal keberangkatan
kereta api adalah model public informations yang bersifat satu arah. Model
tersebut sudah tepat digunakan untuk pelaksanaan sosialisasi, karena jika
menggunakan model komunikasi dua arah akan mengakibatkan perdebatan
panjang mengenai perubahan jadwal keberangkatan kereta api tersebut. Hal yang
menjadikan sosialisasi ini kurang efektif adalah waktu pelaksanaan sosialisasi
yang terlalu singkat dan terlalu mendekati tanggal perubahan jadwal. Selain itu
penggunaan beberapa media yang kurang efektif, seperti penayangan sosialisasi
melalui tv dan radio di jam yang tidak tepat, serta penggunaan media sosial yang
kurang efektif.
Kata kunci : Model Komunikasi, Sosialisasi

Item Type: Thesis (Other)
Subjek: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: x. Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences
Depositing User: Eko Yuli
Date Deposited: 17 Nov 2016 03:07
Last Modified: 17 Nov 2016 03:07
URI: http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/8923

Actions (login required)

View Item View Item