Prakoso, Fajar (2015) ANALISIS PENGUKURAN KINERJA PADA RUMAH SAKIT UMUM DAERAH DENGAN PENERAPAN BALANCED SCORECARD (Studi Kasus Pada RSUD Kardinah Kota Tegal). Other thesis, UPN "Veteran" Yogyakarta.
Preview |
Text
ABSTRACT.pdf Download (115kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Analysis Of Performance Measurement In General Hospital Of The
Application Of Balanced Scorecard (Case Study On Kardinah Hospital Tegal). The
aim of this study was to measure the performance Kardinah Tegal Hospital using
the Balanced Scorecard concept refers to the four perspectives , namely , the
financial perspective , customer perspective, internal business processes , and
learning and growth perspective . Research using descriptive method using
secondary data between the years 2012-2014 and the primary data to measure
employee and patient satisfaction.The results showed that the performance
Kardinah Hospital Tegal is measured using the Balanced Scorecard can be
concluded overall "fair". Results can be seen in the financial perspectives for
economic ratios showed a "fairly economical", for the efficiency ratio during the
years 2012-2014 show results "inefficient", while for effectiveness ratios in
hospitals Kardinah Tegal show results "effective" this proves the achievement of
revenue budget that has been made. For the customer perspective to patient
satisfaction indicators that show results "satisfied" with the number 9661,
indicators of customer retention shows the result of a decrease of 2013 decreased
53% from 57% in 2012, in 2014 declined to 48%, but the indicator of customer
acquisition experience increased yield, in 2013 an increase of 47% from 43% in
2012 and in the year 2014 increased again to 48%. In the perspective of internal
business processes (BOR, TOI, BTO, ALOS, GDR, NDR) as a whole was rated
"less than ideal", because only the BOR and TOI that can be said to be "ideal". In
the perspective of growth and learning, to the satisfaction of employee
performance indicators show the results of 4961, which means employees "agree"
to the satisfaction of the performance, while the productivity of employees show
results "satisfactory". This is evidenced by the percentage of ever-increasing
employee productivity.
Keywords : Performance Measurement , Hospital , Balanced Scorecard .
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur kinerja RSUD Kardinah
Kota Tegal dengan menggunakan konsep Balanced Scorecard mengacu pada
empat perspektif yaitu, perspektif keuangan, perspektif pelanggan, perspektif
proses bisnis internal, dan perspektif pertumbuhan dan pembelajaran. Penelitian
menggunakan metode deskriptif menggunakan data sekunder antara tahun 2012-2014 dan data primer untuk mengukur karyawan dan kepuasan pasien. Hasil
penelitian menunjukkan bahwa kinerja RSUD Kardinah Kota Tegal diukur dengan
menggunakan Balanced Scorecard keseluruhan dapat disimpulkan "cukup". Hasil
dapat dilihat dalam perspektif keuangan untuk rasio ekonomi menunjukkan hasil
yang "cukup ekonomis", untuk rasio efisiensi selama tahun 2012-2014
menunjukkan hasil "tidak efisien", sementara untuk rasio efektivitas di RSUD
Kardinah Kota Tegal menunjukan hasil yang “efektif” hal ini terbukti dari
pencapaian anggaran pendapatan yang telah dibuat. Untuk perspektif pelanggan
pada kepuasan pasien indikator yang menunjukkan hasil "puas" dengan jumlah
9661, indikator retensi pelanggan menunjukkan hasil penurunan dari tahun 2013
menurun 53% dari 57% ditahun 2012, di tahun 2014 kembali menurun menjadi
48%, tetapi pada indikator akuisisi pelanggan mengalami peningkatan hasil,
ditahun 2013 meningkat 47% dari 43% ditahun 2012 dan ditahun 2014 kembali
meningkat menjadi 48%. Dalam perspektif proses bisnis internal (BOR, TOI, BTO,
ALOS, GDR, NDR) secara keseluruhan dinilai "kurang ideal", karena hanya BOR
dan TOI saja yang bisa dikatakan “ideal”. Dalam perspektif pertumbuhan dan
pembelajaran, untuk kepuasan kinerja karyawan indikator menunjukkan hasil
4961, yang berarti karyawan "setuju" terhadap kepuasan kinerja, sementara pada
produktivitas karyawan menunjukkan hasil "memuaskan". Hal ini dibuktikan
dengan persentase produktivitas karyawan yang selalu meningkat.
Kata Kunci: Pengukuran Kinerja, Rumah Sakit, Balanced Scorecard.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjek: | H Social Sciences > HF Commerce > HF5601 Accounting |
Divisions: | x. Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences |
Depositing User: | Ratna Sufiatin |
Date Deposited: | 27 Jun 2016 03:38 |
Last Modified: | 27 Jun 2016 03:38 |
URI: | http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/4480 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |